De eerste weken studie! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Luco Wolfshaar - WaarBenJij.nu De eerste weken studie! - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Luco Wolfshaar - WaarBenJij.nu

De eerste weken studie!

Blijf op de hoogte en volg Luco

28 September 2015 | Indonesië, Soerabaja

En toen was het alweer eind september, de tijd vliegt werkelijk waar voorbij!! En ondertussen maken we zoveel mee, dat ik gewoon mijn eigen eerste reisverslagje moest teruglezen om te zien waar ik vorige keer gestopt ben haha.

Ik was dus geëindigd met schrijven op de laatste dag voordat school echt ging beginnen. Vooraf hadden we een vakkenpakket samengesteld met vakken die (bijna) allemaal goed aansluiten op onze specialisatie die later dit studiejaar gaat beginnen. Jammergenoeg konden we niet al onze voorkeuren volgen en dus besloten we in de eerste paar weken uit te gaan vogelen welke vakken ons het beste lag en waar we dan ook verder mee wilden gaan. In totaal hebben we nu 7 vakken, verdeeld over vier lesdagen. Maandag hebben we maar één les, wat wel even lekker is om de week weer te beginnen. Dinsdag en woensdag hebben we drie lessen en dan op donderdag hebben we twee lessen. Dan even over de leraren, deze zijn nogal verschillend. Sommigen zijn in Europa geweest en spreken allemaal erg goed Engels en hier en daar zelfs een beetje Duits of Nederlands, anderen zijn heel erg ingetogen en spreken zo zacht dat het bijna fluisteren is. Even wennen allemaal, maar de lessen zijn meestal wel gewoon goed te volgen. Samen met Luko en Karsten hebben we uiteindelijk alle drie precies hetzelfde vakkenpakket gekozen. De andere twee Groningse studenten hebben hier en daar wat andere vakken, maar toch veelal dezelfde. Vaak zitten we dus met zijn vijven in de klas met voor de rest allemaal Indonesiërs. De meeste medestudenten spreken een aardig woordje Engels en kunnen ons wel goed helpen bij onduidelijkheden. De eerste schoolweek vloog dan ook zo voorbij en dat weekend stond ons weer een tripje te wachten!

Vrijdag vertrokken we met een samengestelde groep van internationale studenten, vrijwilligers van de International Office (afdeling van school die ons helpt bij alles wat er bij ons verblijf in dit land komt kijken) en een aantal vrijwilligers van verschillende studenten activiteitenverenigingen. We vertrokken 's ochtends vroeg richting het zuiden, naar Rowoterate. Een erg klein traditioneel Indonesisch dorpje, waar we het weekend zouden gaan doorbrengen. Een lange en vooral stuiterende trip (wegen zijn hier simpelweg niet zo goed als we gewend zijn) bracht ons halverwege de middag in het dorpje. Hier kregen we gelijk een lekker traditioneel maaltijdje met verse catfish (gehele vis inclusief kop was gebakken en geserveerd). Daarna ging je samen met je tijdelijke buddy naar je nieuwe gastgezin, waarbij je in huis ging wonen dat weekend. Mijn gastgezin waren erg vrolijke. liefhebbende en hardwerkende mensen. Mijn tijdelijke vader zorgde voor het verzamelen van de kokosnoten als zijn werk. Ik heb hem bij aankomst even mogen helpen wat hij helemaal mooi vond. Aan het eind van de middag was er een openingsprogramma waarbij alle organisaties hun stukjes lieten zien. Er waren vrijwilligers van de traditionele dans, traditionele muziek, theater, martial arts en van het koor. Na de stukjes moest iedereen kiezen tussen een van de vijf, om drie introducerende lessen te gaan volgen. Ik koos voor de martial arts, wat me erg is bevallen. Die avond was er een gezellige avond en ging iedereen vroeg naar bed.

De volgende dag bestond uit twee lessen martial arts en uit een middag activiteiten met de kinderen van de plaatselijke basisschool. De kinderen moesten onze vlaggen kleuren en proberen er iets over te leren. Het was aardig lastig om dit zonder Indonesisch uit te leggen haha. Later die middag gingen we sport en spelletjes doen met de kinderen en andere mensen van het dorp. Het was erg leuk om samen met de inwoners deze activiteiten te doen. We sloten het af met een traditionele dans met de plaatselijke dansgroep. 's avonds ging iedereen hun geleerde stukjes aan alle inwoners van het dorp laten zien, waarna het feestelijk werd afgesloten met mooi vuurwerk en een gezellig kampvuur. De volgende dag vertrokken we weer vroeg om die middag nog te kunnen genieten van Goa Cina, een mooi strand aan de zuidkust van Jawa. Hier waren we echt geschockeerd van het aantal foto's wat ze van ons wilden maken haha. Zelfs als je even op je handdoek lag, kwamen ze om de minuut gewoon naast je zitten om een foto met je te maken. Desondanks hebben we wel erg kunnen genieten van het strand! Een lange trip daarna bracht ons 's avonds weer terug in Sura. O ja, voor de mensen die het leuk vinden, er is een compilatie gemaakt van het weekend die te vinden is op de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=_-T4ubA8pYQ

De schoolweek was weer goed te doen; we hebben besloten welke vakken we gaan doen en we hebben al wat opdrachten moeten doen. Ze werken hier wel weer echt met huiswerk, dus dat is echt wel weer wennen. Dinsdag gingen we voor het eerst kijken bij de voetbaltraining van de school, welke plaatsvond op een outdoorveldje. Het had meer weg van zaalvoetbal, maar dat deed niet onder voor het plezier wat we hadden. Woensdags trainen ze wel op het veld, echter zitten wij dan nog in de klas voor een les. Woensdagavond was er dan nog een zaalvoetbaltraining, waar we tot dusver nog niet aan toe zijn gekomen jammer genoeg. De schooldagen hierop waren weer leerzaam, en zijn we tot de conclusie gekomen dat we naar ons inzien de juiste samenstelling hebben gemaakt. Vrijdag even bijkomen en toen zaterdag om 01:30 weg om naar een onbekend eiland (Gili Labak) in de buurt te gaan met een 11-man sterke groep. Deze groep, 5 Nederlanders, 2 Duitsers, een Franse, Rus, Libanees en een Tunees was echt een geweldige groep voor dit weekend!

Via een reisorganisatie kwamen we op deze plek, wat echt een wonderschoon eilandje bleek te zijn. Een wederom lange en hobbelige trip (beginnen we aan te wennen) en een luidruchtige boottocht bracht ons op een klein eilandje. Het eilandje was ideaal om te snorkelen, wat we dan ook erg veel gedaan hebben. De witte stranden en het mooie koraal gaaf je echt een paradijselijk idee, met de toegevoegde waarde dat het erg afgelegen was. 's Avonds hadden we een gezellig kampvuur op het strand en hebben we leuke spelletjes gedaan. Met een select groepje besloten we op het strand te gaan slapen om te kunnen genieten van de mooie sterrenhemel en de zonsopkomst. Het was een koude, maar mooie nacht. Vooral het wakker worden met de zon die net boven de zee komt kijken is zeker een prachtige ervaring. De volgende dag gingen we weer snorkelen en hebben we nogmaals kunnen genieten van een lekkere maaltijd (dit was allemaal geregeld door het reisbureau). De terugreis begon vroeg, maar eindigde wederom laat. De wegen zijn gewoon niet zo gemaakt dat je er snel over heen kunt en er staan ook vaak file's. Dit zorgde er dus wederom voor dat we 's avonds weer terug waren in Sura. Helaas bleek bij terugkomst mijn mobiel het te hebben begeven, maar gelukkig heb ik nog wel alle foto's eraf kunnen halen. Nu gebruik ik tijdelijk een oude Nokia die Luko had meegenomen.

Toen mochten we weer naar school toe en laat ik dan nu maar wat vertellen over de vakken die we volgen. We volgen Airport Planning, Drainage & Irrigation, Piping Network, Concrete Building Design, Harbour Planning, Small Dam and Hydro Power en River & Coast Engineering. Voornamelijk vakken in de waterbouwkundige sector, wat ook de richting is die ik straks inga met mijn specialisatie. Twee van de 7 vakken hebben we twee keer in de week, de andere hebben we maar één college van in de week. Deze week kregen we dan ook eindelijk wifi in ons appartement, waardoor we dan ook thuis bezig konden gaan met schoolwerk.
In deze week was het op donderdag "Eid Al-Adha", het moslimse offerfeest. Omdat dit een nationale feestdag is hadden we donderdag ook vrij en dus een extra lang weekend. En zolangzamerhand moeten mijn lezers wel begrijpen wat dat betekend: weer een trip natuurlijk!

Dit keer ging de trip naar Yogya of Yogyakarta, een mooi oud stadje in midden Jawa. Samen met een Duitse en een Nederlandse gingen we dit avontuur weer aan.. Donderdag eind van de middag kwamen we aan waarna we eerst even het stadje gingen verkennen. Zo kwamen we in een mooie kunstgalerij van een studenten batik school. Er hingen echt super mooie kunstwerken, die ook nog eens allemaal te koop waren! 's Avonds zijn we langs wat barretjes geweest en besloten we om de volgende dag eerst eens naar de Tulamban tempel te gaan. Deze tempel die we bij ondergaande zon mochten zien was echt adembenemend. De foto's krijgen jullie allemaal nog te goed! Ik moet eerst nog even een goede plek vinden om al mijn foto's te dumpen. Zaterdag besloten we om naar een grot te gaan, waar je met grote opblaasbanden door heen kon drijven. Het was een leuke ervaring, maar waar ik het meest van heb kunnen genieten was het kunnen cliff jumpen. Onderweg konden we van een 10 meter hoge steiger in het water springen. Een leuke ervaring, maar bleek ook pijnlijk te kunnen zijn. 's Avonds vernam ik het in mijn nek en dat is tijdens het schrijven nog niet echt weg.. Alsnog heb ik zondag kunnen genieten van de Burabudur tempel, wat ook weer adembenemend was. We zouden het bij sunrise gaan bewonderen, echter was dit een van de weinige ochtenden in Indonesië tot dusver dat de zon zich achter de wolken bleef verschuilen. Hierna begonnen we weer aan onze, jawel lange en hobbelige terugweg naar Surabaya.

Nou daar zijn we dan, 3 weken later dan het vorige verhaaltje maar alweer o zo veel gedaan. Deze verhalen worden dan ook wel erg lang en ik hoop dat iedereen er nog wel een beetje doorheen komt haha. Voor nu zeg ik tot de volgende keerrrrrrrrr!

• 28 September 2015 - 22:27

Heitie:

Wauw Luc, wat een genot om de verslagen te lezen. Je beschrijft het dan ook geweldig mooi en het is goed merkbaar dat je er van geniet! Ga zo door en laat ons mee genieten! Gr.P@P

• 29 September 2015 - 15:24

Hendrik Jan:

Echt leuk verhaal om te lezen Luco! Vooral het filmpje was erg leuk, als je terug bent wil je mij die dansmoves ook even leren? ;-)